Het dak eraf! - Reisverslag uit Issac, Frankrijk van catootjepootje - WaarBenJij.nu Het dak eraf! - Reisverslag uit Issac, Frankrijk van catootjepootje - WaarBenJij.nu

Het dak eraf!

Door: Cato

07 Juli 2016 | Frankrijk, Issac

Iedereen vraagt ons : wanneer denken jullie dat het huis af is? Wanneer gaan jullie in het huis wonen? Waarom zijn jullie daar begonnen en niet daar?
Soms stel ik mijzelf diezelfde vragen. Ik heb geen idee wanneer we in ons huis gaan wonen en al zeker niet wanneer het af is. Dat is namelijk nogal een moeilijk begrip, af.

Een vriend van ons woont net zoals wij in een stacaravan naast zijn toekomstige huis. Hij zegt te weigeren in zijn huis te trekken voordat álles klaar is. Plinten, decoratie en mogelijk boodschappen in de koelkast. Een vriendin werd zó gefrustreerd van haar eindeloze bouw- vertragingen dat ze op een dag haar matras met dikke deken naar binnen trok. Ze sliep op de grond, in een leeg huis zonder deuren of ramen en met een dikke trui aan, Maar! Ze woonde in huis. De meesten en zo wij waarschijnlijk ook, trekken in hun huis wanneer het enigszins comfortabel wonen is en blijven kleine verbouwingen uitvoeren die zich over tientallen jaren zullen uitstrekken.

Ondanks het afbreken van ons kleine schuurtje en het maken van een fundering met betonnen vloer, voelde het alweer alsof wij wat stil stonden. Onkruid overgroeit het puin en is alweer bijna uit het zicht en aan de overige rotzooi wen je snel. Stephan’s vader schrok zich daarentegen een hoedje. Ik kan me voorstellen dat al die gele afwateringspijpen, een tijdelijk pad van gribus en stapels en stapels dakpannen niet de indruk van vooruitgang wekt. Tóch is het dat en geloof mij maar, al die bende transformeert zich in goud, wanneer het op zijn plek terecht komt.

In een financiële ruimte kochten wij als de wiedeweerga al het materiaal voor een nieuw dak voor het heksenhuisje. Het maken van de gaten in de grote schuur willen we mee wachten totdat er een trekstang van muur tot muur loopt, dus: dan maar alvast een dak! Stephan nam een weekeind vrij en samen met mij en zijn stagiair Andy lagen de oude dakpannen voor 10 ’s ochtends op een berg in het veld.
Weer wat uurtjes later brandde er een hevig vuur waarop alle balken werden weggewerkt. Geen stomme beslissing om álles te vervangen, want het hout was zo rot als wat.

Stephan werkte als een beer en tegen de avond kwam ik thuis van een klus toen Stephan met hulp van de overbuurjongen de nieuwe balk op zijn plek duwden. Nog voor het donker was, metselde Stephan hem vast in de muur. What a difference a day makes!

De volgende dag kregen we weer hulp, Andy en zijn broer. Ik moest helaas weer werken, maar Stephan stuurde mij in de middag al foto’s van de eerste nieuwe dakpannen die op gloednieuwe spanten werden gelegd. Aan het einde van de dag was het halve dak dicht. De dakpannen hebben we gelukkig goed gekozen. Omdat het dak vrijwel op het niveau van de weg ligt kijk je direct op de pannen. Je kunt ze in allerlei tinten kopen en ze dan afwisselen, maar zo met je neus erop, ziet dat er alleen maar vreemd uit. Nu hebben we vrij eenvoudige pannen met weinig nuance, het ziet er echt mooi uit!

Als het dak straks dicht is, gaan we het raam en de deur erin zetten. Stephan sloopte een halve meter boven de oude gaten uit, omdat de vloer hoger komt te liggen. Ook besloot hij in een seconde dat het een deur met boog moet worden. De eerste prijsindicatie die we hiervoor hebben aangevraagd bedraagt zo’n € 4.000,- waardoor ik denk dat we hier later nog even op terugkomen. Het is steeds behoorlijk schrikken hoor, de bedragen, maar aangezien we al zoveel in huis hebben en zoveel zelf kunnen, zullen we aan het einde van de rit ons een breuk lachen!

Ik kan binnenkort ook weer helpen, met het voegen van de muren en het leggen van de terracotta tegels. Voordat Stephan’s zus komt in de herfstvakantie, moet het af zijn. De keuken hebben we gekregen van één van mijn werkgevers. Een prachtige handgemaakte Engelse witte keuken die eigenlijk wel wat chique is voor ons, maar vast niet voor jullie!

Nu ga ik grasmaaien en de was ophangen. Honderdenéén werkshirts en een miljoen schoonmaakdoekjes. Ik krijg een dikke zoen van Rusty, die nog niet weet in wat voor een paleisje hij, krakershond en caravanbeest dat hij is, straks op een vorstelijk bed kan slapen.

Dikke zoen!

• 07 Juli 2016 - 22:28

Karijn:

Kan niet wachten het te zien! Xx

• 07 Juli 2016 - 23:34

Ilona:

Ik ben erg benieuwd. Het klinkt allemaal erg goed. En verheug mij erop om te komen.

• 25 Juli 2016 - 22:38

Papa Hero:

Hallo Cato, mooi dat jullie de lijntjes in het plan zien en dus stap voor stap de kant uit gaan die jullie willen! Fijn dat je af en toe zo'n bericht schrijft